Nasze grupy
System szkolnictwa zawodowego w Polsce jest wciąż niedoskonały i w realizowanych programach nauczania teoria przeważa nad praktyką, dlatego nasz projekt projektu zakłada nabycie praktycznych umiejętności przez uczniów, a jego głównym celem jest podniesienie kwalifikacji zawodowych i zwiększenie motywacji uczniów do ich podwyższania oraz podejmowania pracy w wyuczonym zawodzie. Staż ma prowadzić do wzrostu poczucia wartości i wiary we własne możliwości. Podczas jego realizacji uczniowie zapoznali się z innowacyjnymi technologiami, zasadami i organizacją pracy w obszarze, w którym się kształcą. Podwyższyli swoje kwalifikacje o praktyczne działania poprzez wykonanie zadań zawodowych w warunkach niemieckich, co wpłynie na ich stosunek do zatrudnienia, zwiększy mobilność i zdolność podejmowania inicjatyw. Istotnymi aspektami była ochrona środowiska, zagadnienia bhp oraz podejmowanie działalności gospodarczej w Niemczech. Tematy tak ważne w dzisiejszym świecie. Odbycie dwutygodniowego stażu stworzyło uczniom możliwość poszerzenia wiedzy i porównania jej z wiadomościami zdobytymi w trakcie nauki w szkole, otwarcia na świat i życie we wspólnej Europie oraz budowanie swojej pozycji na rynku pracy. Zgodnie z założeniami programy stażów obejmować będą zajęcia teoretyczne, ćwiczenia praktyczne, badawcze oraz wizyty w zakładach pracy (po zajęciach w ośrodku szkoleniowym) z możliwością obserwacji i wykonywania ćwiczeń pod okiem opiekunów i specjalistów.
Założyliśmy, że na staż wyjadą uczniowie z klas, w których nie ma możliwości realizacji wszystkich zagadnień praktycznych na terenie szkoły, a baza naszego partnera, czyli DEULA w Nienburgu jest dostosowana, do tego, aby uczniowie mogli poznać i wykonywać ćwiczenia praktyczne, przy posiadanej już wiedzy teoretycznej.
Zagadnienia te były związane z tematyką kwalifikacji zawodowych, z których uczniowie zdawali lub będą zdawać egzaminy zewnętrzne. Są to:
- ROL.11. Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt
- ROL.12. Wykonywanie weterynaryjnych czynności pomocniczych
Druga grupa (uczniowie zawodów technik: ochrony środowiska, inżynierii środowiska i melioracji) podczas stażu w ośrodku DEULA Nienburg mieli możliwość korzystania z maszyn do robót ziemnych, takich jak: koparka, ciągnik do spulchniania gruntu, spycharka i innych. Uczniowie wykonywali budowle ziemne przy użyciu tych maszyn (wykop i nasyp) oraz przygotowali wykop pod sieć wodociągową. Uczniowie zapoznali się także z materiałami i sposobem wykonania konstrukcji małej architektury: spirali ziół z kamienia oraz wykonali hotele dla owadów, z wykorzystaniem materiałów drewnianych i ceramicznych. Spiralę ziół mieli po powrocie wykonać w przestrzeni szkolnej, ale w chwili obecnej było to niemożliwe ze względu na ograniczenia pandemiczne i plan zajęć. Hotele dla owadów zostały przywiezione do Polski, a część z nich znalazła już miejsce w przestrzeniach ogródków naszych uczniów. Uczniowie mieli możliwość porównania wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w Polsce i Niemczech. Na zakończenie przygotowali słowniczek tematyczny pol.-niem. dotyczący robót ziemnych i ochrony środowiska z uwzględnieniem zmian klimatycznych oraz prezentacje multimedialne dokumentujące działania. 😊😊😊
Zajęcia praktyczne na hali do robót ziemnych -prace geodezyjne, obsługa koparki, spycharki i traktora
Prace ziemne - wykop pod rury kanalizacyjne, dobór spadku
Hotele dla owadów, dobór materiałów do budowy i wypełnienia hotelu
Tematyka staży dostosowana była do programu związanego z kwalifikacjami zawodowymi odpowiednio dla zawodu technik ochrony środowiska jest to CHM.05 Ocena stanu środowiska, planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska, a dla inżynierii środowiska BUD21. Organizacja i prowadzenie robót związanych z budową obiektów inżynierii środowiska i BUD.22 Organizowanie i prowadzenie robót melioracyjnych.
Czwarta grupa (uczniowie zawodów: technik technologii żywności) pierwotnie mieli odbyć staż w ośrodku szkoleniowym ILLUT BB w Paulinenaue w Brandenburgii, ale ze względu na zmianę organizacji profilu firmy zespół projektowy został zmuszony do zmiany ośrodka szkoleniowego i udało się dopracować szczegóły i również ta grupa odbyła staż w ośrodku DEULA w Nienburgu. Ze względu na długość trasy, ze względu na wzrost kosztów, grupa ta składała się z 16 osób. Uczniowie zapoznali się z działalnością i prowadzeniem niemieckiej kuchni zbiorowego żywienia. Przygotowywała regionalne potrawy z produktów sezonowych. Przygotowała tradycyjne dla regionu dekoracje stołów z materiałów naturalnych. Swoje umiejętności uczniowie sprawdzi podczas przygotowywania dekoracji imprezy okolicznościowej. Stażyści zapoznali się także z zasadami prowadzenia niemieckiego gospodarstwa z żywnością ekologiczną i niemieckimi wypiekami. Po przyjeździe uczniowie przygotują w polskiej i niemieckiej wersji językowej przepisy na regionalne niemieckie potrawy. Stażyści poznali tez metody wykonywania wyrobów cukierniczych w manufakturze cukierków. Mieli możliwość pracy w kuchni zbiorowego żywienia i obsługi gości. Także ten program wiązał się z kwalifikacjami zawodowymi, właściwymi dla zawodu technik technologii żywności SPC.01. Produkcja wyrobów cukierniczych oraz SPC.07. Organizacja i nadzorowanie produkcji wyrobów spożywczych
Przygotowanie cukierków
Praca w kuchni zbiorowego żywienia
Zasady prowadzenia hotelu
Tradycyjne potrawy i przekąski
Warsztaty florystyczne
Udział w projekcie i sama mobilność umożliwiła jego uczestnikom doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim zarówno zawodowym jak i podstawowym, pozwolił na poznanie kultury Niemców i ich mentalności oraz dał szansę ustosunkowania się do stereotypów związanych z nimi, co wpłynęło na pokonanie bariery w kontaktach międzynarodowych. Dodatkowym atutem jest rozwój umiejętności interpersonalnych, odpowiedzialności za powierzone mienie, praca w zespole. Po odbyciu stażu w Niemczech uczniowie są bardziej wartościowi i wiarygodni na rynku pracy.
Potwierdzeniem odbycia stażu i nabycia kompetencji oraz soświadczenia były certyfikaty od DEULA Nienburg oraz certyfikatu POWER potwierdzającego odbycie stażu, a także dokumentu Europass Mobilność w języku polskim i niemieckim
Komentarze
Prześlij komentarz