Nasze grupy

  System szkolnictwa zawodowego w Polsce jest wciąż niedoskonały i w realizowanych programach nauczania teoria przeważa nad praktyką, dlatego nasz projekt projektu zakłada nabycie praktycznych umiejętności przez uczniów, a jego głównym celem jest podniesienie kwalifikacji zawodowych i zwiększenie motywacji uczniów do ich podwyższania oraz podejmowania pracy w wyuczonym zawodzie. Staż ma prowadzić do wzrostu poczucia wartości i wiary we własne możliwości. Podczas jego realizacji uczniowie zapoznali się z innowacyjnymi technologiami, zasadami i organizacją pracy w obszarze, w którym się kształcą. Podwyższyli swoje kwalifikacje o praktyczne działania poprzez wykonanie zadań zawodowych w warunkach niemieckich, co wpłynie na ich stosunek do zatrudnienia, zwiększy mobilność i zdolność podejmowania inicjatyw. Istotnymi aspektami była ochrona środowiska, zagadnienia bhp oraz podejmowanie działalności gospodarczej w Niemczech. Tematy tak ważne w dzisiejszym świecie. Odbycie dwutygodniowego stażu stworzyło uczniom możliwość poszerzenia wiedzy i porównania jej z wiadomościami zdobytymi w trakcie nauki w szkole, otwarcia na świat i życie we wspólnej Europie oraz budowanie swojej pozycji na rynku pracy. Zgodnie z założeniami programy stażów obejmować będą zajęcia teoretyczne, ćwiczenia praktyczne, badawcze oraz wizyty w zakładach pracy (po zajęciach w ośrodku szkoleniowym) z możliwością obserwacji i wykonywania ćwiczeń pod okiem opiekunów i specjalistów.

Założyliśmy, że na staż wyjadą uczniowie z klas, w których nie ma możliwości realizacji wszystkich zagadnień praktycznych na terenie szkoły, a baza naszego partnera, czyli DEULA w Nienburgu jest dostosowana, do tego, aby uczniowie mogli poznać i wykonywać ćwiczenia praktyczne, przy posiadanej już wiedzy teoretycznej.

Projekt zakładał wyjazd na staż czterech 18-osobowych grup uczniów klas II i III, kształcących się w zawodach: technik weterynarii, technik inżynierii środowiska i melioracji, technik ochrony środowiska, technik technologii żywności.
Pierwsza i trzecia grupa (uczniowie zawodu technik weterynarii) podczas stażu w ośrodku DEULA Nienburg poznali zasady bhp w pracy ze zwierzętami i wykonywali badania oraz zabiegi zootechniczne i weterynaryjne. Stażyści oceniali warunki dobrostanu zwierząt oraz wymagania techniczne pomieszczeń dla nich. Opracowali także słowniczki pojęć z zakresu dobrostanu i anatomii zwierząt oraz zabiegów weterynaryjnych.

Pielęgnacja racic
Dobrostan zwierząt
Zajęcia dotyczące wentylacji pomieszczeń gospodarczych

Korekcja racic




Badania pod mikroskopem










Zagadnienia te były związane z tematyką kwalifikacji zawodowych, z których uczniowie zdawali lub będą zdawać egzaminy zewnętrzne. Są to: 

Druga grupa (uczniowie zawodów technik: ochrony środowiska, inżynierii środowiska i melioracji) podczas stażu w ośrodku DEULA Nienburg  mieli możliwość korzystania z maszyn do robót ziemnych, takich jak: koparka, ciągnik do spulchniania gruntu, spycharka i innych. Uczniowie wykonywali budowle ziemne przy użyciu tych maszyn (wykop i nasyp) oraz przygotowali wykop pod sieć wodociągową. Uczniowie zapoznali się także z materiałami i sposobem wykonania konstrukcji małej architektury: spirali ziół z kamienia oraz wykonali hotele dla owadów, z wykorzystaniem materiałów drewnianych i ceramicznych. Spiralę ziół mieli po powrocie wykonać w przestrzeni szkolnej, ale w chwili obecnej było to niemożliwe ze względu na ograniczenia pandemiczne i plan zajęć. Hotele dla owadów zostały przywiezione do Polski, a część z nich znalazła już miejsce w przestrzeniach ogródków naszych uczniów. Uczniowie mieli możliwość porównania wykorzystanie odnawialnych źródeł energii w Polsce i Niemczech. Na zakończenie przygotowali słowniczek tematyczny pol.-niem. dotyczący robót ziemnych i ochrony środowiska z uwzględnieniem zmian klimatycznych oraz prezentacje multimedialne dokumentujące działania. 😊😊😊

Zajęcia praktyczne na hali do robót ziemnych -prace geodezyjne, obsługa koparki, spycharki i traktora




Prace ziemne - wykop pod rury kanalizacyjne, dobór spadku

Hotele dla owadów, dobór materiałów do budowy i wypełnienia hotelu













Tematyka staży dostosowana była do programu związanego z kwalifikacjami zawodowymi odpowiednio dla zawodu technik ochrony środowiska jest to CHM.05 Ocena stanu środowiska, planowanie i realizacja zadań w ochronie środowiska, a dla inżynierii środowiska BUD21. Organizacja i prowadzenie robót związanych z budową obiektów inżynierii środowiska i BUD.22 Organizowanie i prowadzenie robót melioracyjnych.

Czwarta grupa (uczniowie zawodów: technik technologii żywności) pierwotnie mieli odbyć staż w ośrodku szkoleniowym ILLUT BB w Paulinenaue w Brandenburgii, ale ze względu na zmianę organizacji profilu firmy zespół projektowy został zmuszony do zmiany ośrodka szkoleniowego i udało się dopracować szczegóły i również ta grupa odbyła staż w ośrodku DEULA w Nienburgu. Ze względu na długość trasy, ze względu na wzrost kosztów, grupa ta składała się z 16 osób. Uczniowie zapoznali się z działalnością i prowadzeniem niemieckiej kuchni zbiorowego żywienia. Przygotowywała regionalne potrawy z produktów sezonowych. Przygotowała tradycyjne dla regionu dekoracje stołów z materiałów naturalnych. Swoje umiejętności uczniowie sprawdzi podczas przygotowywania dekoracji imprezy okolicznościowej. Stażyści zapoznali się także z zasadami prowadzenia niemieckiego gospodarstwa z żywnością ekologiczną i niemieckimi wypiekami. Po przyjeździe uczniowie przygotują w polskiej i niemieckiej wersji językowej przepisy na regionalne niemieckie potrawy. Stażyści poznali tez metody wykonywania wyrobów cukierniczych w manufakturze cukierków. Mieli możliwość pracy w kuchni zbiorowego żywienia i obsługi gości. Także ten program wiązał się z kwalifikacjami zawodowymi, właściwymi dla zawodu technik technologii żywności SPC.01. Produkcja wyrobów cukierniczych oraz SPC.07. Organizacja i nadzorowanie produkcji wyrobów spożywczych

Przygotowanie cukierków 


Praca w kuchni zbiorowego żywienia



Zasady prowadzenia hotelu


Tradycyjne potrawy i przekąski 





Warsztaty florystyczne

























Udział w projekcie i sama mobilność umożliwiła jego uczestnikom doskonalenie umiejętności posługiwania się językiem niemieckim zarówno zawodowym jak i podstawowym, pozwolił na poznanie kultury Niemców i ich mentalności oraz dał szansę ustosunkowania się do stereotypów związanych z nimi, co wpłynęło na pokonanie bariery w kontaktach międzynarodowych. Dodatkowym atutem jest rozwój umiejętności interpersonalnych, odpowiedzialności za powierzone mienie, praca w zespole. Po odbyciu stażu w Niemczech uczniowie są bardziej wartościowi i wiarygodni na rynku pracy.

Potwierdzeniem odbycia stażu i nabycia kompetencji oraz soświadczenia były certyfikaty od DEULA Nienburg oraz certyfikatu POWER potwierdzającego odbycie stażu, a także dokumentu Europass Mobilność w języku polskim i niemieckim
























Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Rezultaty projektu

Czas wolny